Vanha Porvoo

Tein hyvän ystäväni kanssa pienen lomareissun Vanhaan Porvooseen 24.7.2018. Tämä irtiotto tuli ihan tarpeeseen, koska ensi viikolla minulla alkaa jälleen kokopäiväinen työ ja kuvaukset jäävät hieman vähemmälle, eivät tosin tietenkään lopu kokonaan vaan palvelen asiakkaita aina kun aikataulu antaa myöten :)

Lähdimme aikaisin tiistaiaamuna ajelemaan ja matkanvarrella koukkasimme Kouvolan kautta eräässä kameratarvikeliikeessä. Niin kuin minulle jo tyypillistä on, meinattiin siellä eksyä, kiitos navigaattorin :D Hyvä se on yhtäaikaa pyytää kääntymään ensin vasemmalle, sitten oikealle ja samalla vielä tekemään u-käännöksen. Ajettiin sitten Kouvolan kaupunkikierros, kunnes pääsimme oikeaan paikkaan. Matkaan tarttui suotimen muuntorengas kahden eri objektiivin välille :)

Matkamme jatkui Porvooseen, jossa seuraavana oli varatun majapaikan etsintä. Se sujuikin varsin ongelmitta ja päädyimme kauniiseen ja rauhalliseen Porvoon retkeilymajan parkkipaikalle. Koska sisäänkirjautuminen oli vasta myöhemmin iltapäivällä, suuntasimme suoraan Porvoon keskustaan, johon kävellen oli vajaa kilometri matkaa.

Olimme bonganneet Porvoon nettisivuilta Rinkeli-bussin, joka ajeli Vanhan kaupungin ja Sikosaaren lenkkiä puolen tunnin välein. Mielenkiinnolla hyppäsimme kyytiin ja pääsimme nauttimaan erilaisista maisemista ja luonnonsuojelualueesta. Joskus kun vastaa on tullut hääpotretteja, jossa hääpari seisoo pitkän kaislikon edessä, mieleen on tullut ovatko kuvat täysin aitoja, mutta nyt en epäile yhtään. Sen verran pitkää kaislikkoja alueella oli :D

Kävimme myös tutustumassa tuomiokirkkoon, emmekä olleet ainoita. Kirkon piha-alue ja sisätilat kuhisivat erimaalaisia turisteja kameroineen. Kaunis vanha kirkko, joka olisi mielenkiintoista nähdä uudelleen hieman vähemmän täytenä, jotta kaikki sen kauniit yksityiskohdat pääsisivät oikeuksiinsa.

Kirkon aidan takaa pääsi partiokoloon..

Rinkeli-bussin jälkeen lähdimme kiertämään Vanhaa Porvoota enemmän.

Pirunportaat

Ja lomalla pieni herkuttelu on aina sallittua.. :)

Iltapäiväkierroksen jälkeen oli aika kirjautua majapaikkaan ja hieman virkistäytyä iltaa varten :)
Porvoon retkeilymajan historia on mielenkiintoinen, sillä se on toiminut aikoinaan 12 paikkaisena synnytyslaitoksena, jonka perusti Alva Forsius.

Majoitus on juuri sopiva yhden tai parin yön pysähdykseen. Siisti ja rauhallinen paikka ja todella ystävällinen palvelu. Aamupalalla oli hieman kansainvälistä meininkiäkin.. :)

Illalla kävelimme jokivartta pitkin kaupungille ja takaisin ja koska ihastelimme maisemia, melkein unohdimme käydä syömässä ja viime tingassa saimme ruokaa keittiöiden sulkemisajan ollessa todella lähellä :D

Mahtava vuorokausi Porvoossa! Ensi kesänä voisi ehkäpä viihtyä ainakin yhden yön pidempään :)